NASA Astronomi Gününün Resmi 2 Nisan 2023: Hubble Teleskobu, Halka Nebulasını Yakalıyor. Başlık hakkında bilgi vermeyiniz.

Gökbilimciler, yıllardır gökyüzünde dikkat çekici bir halka şeklinde bir desen fark etmiş olmalılar ve bu desene nebul denir. Nebüla, uzayda gaz ve toz kümeleridir. Yeni yıldız ve gezegen sistemlerinin doğum yerleri olarak bilinirler. Nebula içindeki parçacıklar arasındaki çekim kuvveti, gazların yoğunlaşarak daha yoğun alanlar oluşturma sürecini başlatır. NASA, bugün Hubble Uzay Teleskobu tarafından çekilen ünlü Ring Nebula’nın (M57) nefes kesen bir görüntüsünü paylaştı.

Fotoğraf paylaşılırken NASA, “bu açık Hubble görüntüsünün bir kısmına dayanarak, genişleyen nebula’nın 3 boyutlu yapısının son haritalanması, nebula’nın, glowibg gaz bulutunun ortasına sarılmış, yoğun, donut şekilli bir halk olduğunu gösteriyor.” açıklamasını yaptı. Resimdeki gaz örtüsü, bir zamanlar güneş gibiydi ancak artık görüntülenebilmesi için merkezdeki küçük bir noktayı oluşturan ölen yıldızın dış katmanlarını temsil eder. Sıcak merkezi yıldızın yoğun morötesi ışığı gazdaki atomları iyonize eder. Ring Nebula, yaklaşık bir ışık yılı genişliğinde ve 2.500 ışık yılı uzaklıkta bulunur.

Ring Nebula Hakkında Daha Fazla Bilgi

Lyra takımyıldızında yer alan Ring Nebula, güneşe benzer bir yıldızın kalan ışıldayan maddesini temsil eden bir gezegenimsi nebuladır. Gözlemlemek için en iyi zaman Ağustos ayıdır ve 8.8 açık görülebilirliğe sahiptir böylece orta ölçekli teleskoplar kullanılarak net bir şekilde gözlemlenebilir, NASA açıklamasına göre. Fransız bir gökbilimci olan Antoine Darquier de Pellepoix tarafından 1779’da keşfedildi. M57, dünya tabanlı gökbilimcilerin halka şeklini yüzüne bakan şekilde gördüğü bir konuma sahiptir. Uzay ajansı yüksek çözünürlüklü Hubble görüntüleri sayesinde, nebulanın şeklinin ilk başta düşünüldüğü gibi basit olmadığını keşfetmiştir.

Nebula’nın merkezindeki mavi gaz aslında yan olarak görünen bir futbol topu şeklindedir ve hamur şeklindeki kırmızı malzemeden geçer. Halkanın iç kenarı, bisiklet tekeri gibi konuşlanmış, yoğun gazların karışımıyla karmaşık bir yapı sergiler. Halen bu düğümler ve kuyruklar yıldız rüzgarlarından etkilenmemiştir.

Ring Nebula, evrende nasıl oluştuğu ve hangi işlevi gördüğü gibi kozmik anlamda birçok karmaşık soruya cevap bulmamıza yardımcı olacak ilginç bir gözlem noktasıdır. Hubble Uzay Teleskobu’nun açıklanan bu görüntüsü doğanın bizlere sunduğu sırlara dair yeni bir pencere açmakta ve gökbilimcilere daha fazla yol gösterici sağlamaktadır.